maandag 8 september 2008

to frog or not to frog?

Weet je wat er gebeurt, wanneer je een kikker in een bak met koud water zet en dat water langzaam aan de kook brengt?
Het ongelooflijke gebeurt..... die kikker blijft rustig zitten.
Toen ik dit las dacht ik terug aan de bio-les lang geleden :-) hihihi héél lang geleden.
Juist ja, een kikker is een koudbloedig diertje en die passen hun temperatuur aan hun omgeving aan.
Is die omgeving koud=dan heb je een koude kikker
Is die omgeving warm= dan heb je een warme kikker
Is die omgeving heet= dan heb je een hapklare kikker (tenmindste als je dit graag eet )
Erg hé, dat zo'n kikker niet eens merkt dat hij verbrand in een pot kokend water.
Soms denk ik wel eens dat ik ook zo'n kikker ben.
Het lijkt wel eens alsof ik ook koudbloedig ben, ook ik pas mijn "temeratuur" zo gemakkelijk aan mijn omgeving aan.
Ook ik laat mij zo gemakkelijk beïnvloeden door de maatschappij waarin ik leef, door de muziek die ik luister, de tijdschriften die ik lees, de t.v programma's die ik kijk, door m'n vrienden, familie, ....zij hebben allemaal een grote invloed op mij.
Wat niet altijd positief gebleken is :-(
Door bezig te zijn met wat anderen denken, doen, zeggen of net niet doen of zeggen, begin ik meer te geloven wat zij geloven.
Dat is voor mij een grote les geweest
( en nog steeds).
Beïnvloed de wereld mij of beïnvloed ik de wereld?
Als ik de Bijbel lees en overdenk kom ik op meerdere plaatsen tegen dat Jezus mij de opdracht geeft juist de wereld te beïnvloeden.
Hij roept mij op een positieve invloed te hebben op de samenleveing, want ik heb immers een boodschap aan de wereld!
Jezus zei een keer tegen zijn discipelen: "Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout zijn kracht verliest, waarmede zal het (de aarde) gezouten worden?" Mattheus 5:13. Het is alsof Jezus hier zegt: Abigail als jij als christen krachteloos wordt, waarmee moet de aarde dan op smaak gebracht worden? Als jij en je medegelovigen kracht verliezen, waarmee moet de aarde dan tegen bederf worden beschermd? Wauw, dat is duidelijk gesproken.
Confronterende woorden, als ik aan de schoolpoort sta te praten en hoor en zie wat de wereld denkt over opvoeden dan is mijn visie( lees Gods Woord) wel erg verschillend, als ik vriendinnen spreek en we praten over onze man en kinderen dan is mijn visie(lees opniuew Gods Woord) wel erg verschillend, als ik met mijn boys praat over vriendschap opbouwen, verkering krijgen, internet, sex, gamen, films kijken.........is mijn visie wel heel erg anders dan die van school!
to frog or not to frog......?
ben ik een koude kikker?
of ben ik stilaan een hapklare kikker?
Wie beïnvloed wie? heb ik een grote invloed op mijn omgeving of heeft mijn omgeving een grotere invloed op mij?
Vul ik dagelijks mijn gedachten met Gods Waarheid?
Zodat Hij mij kan gebruiken om "licht" te zijn?
Want dit is Jezus oproep aan mij!
"Jullie zijn het licht der wereld. Jullie hebben het licht ontvangen. Laat je licht schijnen. Plaats het op een standaard zodat iedereen je licht kan zien." samenvatting uit mattheus 5:14-16
Dit is mijn levensdoel,
God beter te leren kennen, Zijn leiding ervaren elke dag van mijn leven, de kracht van Zijn Geest ontvangen en gebruiken, om aan iedereen te getuigen van Zijn liefde voor ons.Joh 3:16.
to frog or not to frog? mijn keuze is gemaakt
aan jou de keuze
greetzzzzzzz
cherubin

1 opmerking:

Thomas & Magali zei

Ik wil een warme kikker zijn! Of een koude, want dat is het beste voor een kikker hé? Wat moet ik nu ook alweer zijn? Ik wil hetgene zijn dat God wil dat ik ben.
Mooi geschreven, Abi, dank je!
En kheb heel erg van gisteren genoten! Nogmaals dank je voor de gezellige dag!
Knuffie van Maggie XxX