dinsdag 9 september 2008

Kennen?

"Ja, wij willen de Here kennen, ernaar jagen Hem te kennen." hosea 6:3
Ga je mee met mij op onderzoek?
Al enkele jaren verlang ik om een toegewijd christen te zijn.
Jaar na jaar vraag ik mezelf dan ook al af of ik dat daadwerkelijk ben. Zoals ik al eerder schreef op deze blog, ben ik jaren depressief geweest,mijn depressie was een gevolg van het onderschatten van enkele belangrijke keuze's in m'n leven.
Ik heb jaren onderschat hoe belangrijk het is om God steeds beter te leren kennen.
Misschien vind je dat een beetje raar, misschien is je reactie: Ja, maar ......je bent toch al zolang gelovig?
Natuurlijk ben ik dat, ken ik in die zin God al een hele tijd.
Maar er is een groot verschil tussen"kennen" en "kennen".
We kunnen iemand kennen zonder hem of haar werkelijk te kennen. Iemand werkelijk leren kennen betekent, dat ik een relatie moet opbouwen met hem of haar. Dat kost tijd, dat kost inspanning. En dat niet alleen, het betekent ook dat ik bereid moet zijn me aan de ander te geven.

Zo is het ook in onze relatie tot God. Het is best moeglijk dat ik God wel ken, in die zin dat ik van Zijn bestaan afweet, maar dat zegt nog niets over een levende en persoonlijke relatie met Hem.

Een bijbels voorbeeld van iemand, die God wel kende, is Mozes. In het bijbelboek Exodus 33 kunnen wij hierover lezen. Daar wordt verteld hoe Mozes buiten de legerplaats een tent opzette. Een tent om samen te komen met God, waar Mozes "zijn" God regelmatig ontmoette. Wanneer hij die tent binnenging, daalde God in een wolkkolom neer en sprak met Mozes, van aangezicht ot aangezicht, precies zoals ik spreek met mijn vrienden. Dat is toch echt ongeloofelijk, het spreekt over een werkelijk kennen van elkaar, over een heel erg persoonlijke relatie.
God kent Mozes bij name, we lezen ook dat Mozes, net als ik het verlangen heeft om God beter te leren kennen en om Zijn heerlijkheid te zien.

Als je leest in het bijbelboek deutromomium merk je ook dat de Here Mozes heeft gekend van aangezicht tot aangezicht( hoofdstuk 34:10)Fantastisch,niet?

Maar,
hoe zit dat met mij?
Met jou?
Hoe goed ken ik God?en jij?
Als er ons gevraagd zou worden om eens alles op te schrijven van wat we weten over God, hoelang zou ons verhaal dan worden?

In het boek" Knowing God" schrijft J.I Packer dat wij(ik) christenen God zo vaak bekijekn door de verkeerde kant van een verrekijker. In plaats van Hem dichterbij te halen om Hem echt te leren kennen, verkleinen wij Hem zo vaak. We plaatsen God op een afstand, en dat heeft een verwoestende uitwerking op ons leven.
Zeker als ik bedenk dat mijn geestelijke conditie recht evenredig is met mijn kennis over God.

Dit lezen we ook in het boek Hosea, daar zegt God dat Zijn volk te gronde gaat door gebrek aan kennis!

Zo is dat ook in mijn leven, elke dag opnieuw is het een uitdaging om God beter te leren kennen.


God komt er zelfs toe te zeggen dat Hij mensen verwerpt omdat zij de kennis van Hem verworpen!

Wat doe ik daar elke dag aan?
Ben ik bereid om elke dag opnieuw God te kennen, of ga ik af en toe eens in congé?

Durf ik na te gaan vandaag hoeveel ik over God weet?
Welk beeld ik van Hem heb? Wie Hij werkelijk voor mij is?

Heer, ik wil ernaar jagen om U beter te leren kennen, ongeacht hoe ik me voel of wat ik denk, U beter te leren kennen is mijn levensdoel!

take care,
cherubin

1 opmerking:

Thomas & Magali zei

Hey, terug mooi geschreven hé. Ge zijt goe bezig!